Förskolepodden: Vi pratar förskola

"Vi pratar förskola" är en podcast om förskolan och vårt uppdrag som förskollärare. Vi diskuterar, reflekterar och träffar spännande gäster.
RSS Feed
Förskolepodden: Vi pratar förskola

All Episodes
Archives
Now displaying: 2021
Dec 9, 2021

Vi träffar didaktikern John Steinberg och pratar om arbetslaget, vad som symboliserar ett starkt arbetslag och hur vi når dit. Små medel som kan göra stor skillnad.

Nov 18, 2021

Vi träffar en förskolerektor som berättar om sitt arbete med ledarskap och samarbete, att göra rätt saker och få delarna att hänga ihop.

forskolepodden.se

Oct 28, 2021

Vi har träffat Agneta Edwards, litteraturpedagog och författare för att prata om böcker och läsning i förskolan. Vi pratar om varför det är viktigt att läsa högt för barn i förskolan, vad i ska tänka kring och hur vi fångar alla barn, även de som inte vill vara med.

Oct 7, 2021

Vi träffar Camilla Dahlén som är rektor och bra på det här med KASAM på arbetsplatsen och att få alla att känna sig viktiga och delaktiga.

Vi pratar om vad KASAM, begriplighet, meningsfullhet och hanterbarhet egentligen betyder och hur det blir användbart och till verktyg i praktiken.

Följ oss på Instagram och på Facebook @forskolepodden

forskolepodden.se

Sep 16, 2021

Forskning visar att tillrättavisningar och tjat inte har någon effekt, men hur ska vi göra istället? Vi tar hjälp av en expert, psykolog David Edfelt för att lära oss nya och bättre strategier.

Följ oss på Instagram och Facebook @forskolepodden

Aug 26, 2021

Vi är tillbaka och peppade för en ny höst. Vi pratar om höstens tema KASAM och vad vi som arbetar i förskolan behöver för att må bra på jobbet.

Följ och på Facebook och instagram @forskolepodden

Jun 24, 2021

Vi är framme vid sommarkrönikan och sammanfattar och avslutar - knyter ihop den röda tråden.

Vi tänker kring vart vi är, styrkor och utmaningar, hur vi får ihop vardagen och skapar förutsättningar både för oss själva och barnen. Vad tar vi med oss från det här året och hur kommer vi vidare?

Följ oss på Instagram och Facebook @forskolepodden

Jun 10, 2021

Vad är ett professionellt språk i förskolan och varför behöver vi det? Vi har träffat Linda Gustafsson och Linda Johnston Bergsten, förskollärare och förskoleagenter för att prata om ords betydelse och innebörden av de begrepp som vi använder.

Följ oss på Instagram och Facebook: @forskolepodden

May 20, 2021

Ateljén, en plats för kreativt skapande eller stökigt kaos? vi har återsett konstnären och utbildaren Eva Tuvhav Gullberg som hjälper oss att tänka kring ateljén. Vad är egentligen en ateljé och hur håller vi den levande? Hur får vi det att fungera i praktiken och vad ska den innehålla?

May 6, 2021

Vi har träffat förskollärare Penny Rosengren för att prata om flerspråkighet. Skrivningarna i styrdokumenten är tydliga, men hur får vi detta arbete att bli en del av allt vi gör, av den röda tråden? Och hur ser vi till att det gör skillnad för barnen, på riktigt?

Följ oss på Facebook och Instagram @forskolepodden

Avsnittet är sponsrat av Natur&kultur, läs mer om pedagogikwebben på nok.se/pedagogikwebben/forskola

Apr 22, 2021

Vi pratar struktur. Vad är struktur? Varför behöver vi det? För vem? Så många frågor, så lite svar, men det handlar om professionalitet, uppdragsfokus och hållbarhet - att hitta en röd tråd.

Apr 8, 2021

Vilka förväntningar kan vi ha på vikarier när de kommer till oss? Vad kan dom förvänta sig av oss? Hur gör vi dessa dagar till bra, stressfria dagar? Vi har träffat författaren till "Vikariehandboken", Ann-Sofie Måhlstedt för att lära oss mer.

Mar 25, 2021

Anna Sjölund är beteendevetare och handledare och hjälper oss att reda i hur vi ska skapa bästa förutsättningarna för varje barn. Vad behöver vi tänka på? Hur möter vi alla barn? Hur ska vi utforma miljöerna och hur ska vi tänka kring tillrättavisningar?

Mar 11, 2021

Vi har pratat med Margareta Öhman om vilka förutsättningar vi behöver skapa för barnens lek. Vilken är min roll som vuxen? Får alla barn vara med och leka? Är alla lekar okej?

Feb 25, 2021

Vi träffar Malin Ring, förskolefantast och affärsområdeschef på Gothia fortbildning. Även redaktör till våra böcker!

Malin hjälper oss i reda kring begreppet LIKVÄRDIGHET. Vad betyder det? Och vad innebär det i praktiken? Hur skapar vi likvärdighet både i hela utbildningsväsendet men även på den enskilda förskolan? Vad behöver vi utveckla för att ge varje barn vad hen har rätt till?

Jan 28, 2021

Hur skapar vi ett flöde i vår utbildning, där alla delar bildar en helhet istället för att vi styckar upp dagen i olika moment. Vi vill att undervisning genomsyrar allt vi gör och att vi skapar hög kvalité över hela dagen.

Följ oss på facebook och instagram: @forskolepodden