Förskolepodden: Vi pratar förskola

"Vi pratar förskola" är en podcast om förskolan och vårt uppdrag som förskollärare. Vi diskuterar, reflekterar och träffar spännande gäster.
RSS Feed
Förskolepodden: Vi pratar förskola

All Episodes
Now displaying: 2018
Dec 2, 2018

Vi summerar 2018 som året då vi pratat om roller, professioner och förskolans roll i samhället. Vi tänker mer kring begreppen motivation, motiv och att arbeta mot något och tar med oss tanken på att det positiva ska vara starkast - alltid.

Nov 11, 2018

Vi träffar konstnären och utbildaren Eva Tuvhav Gullberg och lär oss mer om estetik i förskolan. Vad är det egentligen? Hur synliggör vi det osynliga? Hur kan vi uttrycka oss på olika sätt? Men framförallt pratar vi om varför det estetiska bör få en stor plats i förskolan.

Oct 21, 2018

Vi träffar psykologen och föreläsaren Bo Hejlskov Elvén som hjälper oss att definiera och tänka kring lågaffektivt bemötande. Vad är lågaffektivt bemötande? Varför är det viktigt och vad behöver vi i förskolan tänka på kring det? Vi pratar om förhållningssätt, bemötande och vikten av att vara lyhörd för varje barn.

Sep 30, 2018

Ingrid Engdahl, förskollärare, forskare och lärarutbildare hjälper oss att reda i begreppen utbildning och undervisning som tydliggörs i den reviderade läroplanen. Vi pratar om roller och ansvar för oss vuxna och om en rolig, trygg och meningsfull förskola för alla barn.

Sep 9, 2018

Vi träffar psykologen och författaren David Edfelt och pratar om hjärnan i förskolan.
Vad behöver vi som jobbar i förskolan känna till om hjärnan och hur ska vi använda det i vår praktik? Vi inser ansvaret och vikten av vårt uppdrag och tar med oss enkelheten och möjligheten av att tänka, arbeta systematiskt och anpassa vårt förhållningssätt för att göra det så bra som möjligt för barnen.

Aug 19, 2018

Vi har träffat Ann S Pihlgren fil dr, lärarutbildare, skolutvecklare mm. Hon är också författare och har bland annat skrivit boken "Undervisning i förskolan- att skapa lärande undervisningsmiljöer. Vi lyssnar när hon berättar om vilka miljöer vi skapar och funderar kring hur vi kan förhålla oss och tänka för att göra undervisningen till en del av allt vi gör.

Jul 1, 2018

Vi pratar i terminens sista avsnitt om avslut, förändring och återhämtning. Vi ser att vårens röda tråd är organisation och hur vi skapar våra egna förutsättningar. Vi pratar om att sätta punkt, få nya infallsvinklar och byta perspektiv. Vi diskuterar även vikten av återhämtning, att släppa tankar på jobbet och samla ny kraft.

Jun 10, 2018

Vad behöver vi för att vara en frisk yrkeskår och för att vända den negativa trenden i förskolan? Vi har träffat Lärarförbundets ordförande Johanna Jaara Åstrand som berättar vad Lärarförbundet står för och hur de arbetar för bättre förutsättningar.

May 20, 2018

Vi har träffat förskollärare Eva-Lotta Ekberg och pratat om introduktion i förskolan. Hur introducerar vi nya barn och familjer i våra verksamheter? Vad säger styrdokumenten? Hur ska vi tänka kring anknytning? Och hur blir introduktionen en bra grund för goda relationer?

Apr 29, 2018

Vi har träffat Elaine Eksvärd, initiativtagare till "Tre ska bli noll" och "Förskolebrevet" för att prata om vad det egentligen är vi skall jobba med i förskolan när det gäller barns integritet. Vi pratar om förhållningssätt, att bryta mönster och om att våga se.

Apr 8, 2018

Vi har träffat Åsa Nilsonne som är psykiater och psykoterapeut och hon hjälper oss med hur vi ska tänka. Hur påverkar våra tankar oss och hur kan vi förändra vårt sätt att tänka? Hur förändrar vi våra förutsättningar och hur kan vi uppleva vardagen på ett annat sätt? Hur kan vi räcka till för oss själva och andra?

Mar 18, 2018

Vi har träffat Alva Appelgren doktor i kognitiv neurovetenskap och pratat om hur vi kan öka motivationen med rätt feedback. Vad behöver jag? Vad behöver min omgivning? Hur kan vi tillsammans skapa förutsättningar för oss själva och barnen?

Feb 25, 2018

Vi träffar Margareta Öhman och pratar om leken. Vad är lek? Kan alla barn leka? Hur ska vi som vuxna tänka och förhålla oss till leken? Är alla lekar okej? Hur kopplar vi leken till vårt uppdrag?

Feb 4, 2018

Vi har träffat Vesna Birkedahl, personalvetaren och mamman som fick nog och startade sin egen förskola. Hur kan vi skapa en organisation som blir det verktyg, den grund som vi vill ha? Hur får vi modet och förändra? Hur skapar vi glädje, trygghet och tillit till vår organisation?

Jan 14, 2018

Vad är egentligen systematiskt kvalitetsarbete och varför behöver vi hålla på med det? Vi träffar förskollärarna Linda Larsson och Ellinor Bengtsson från Nyköpings kommun som berättar om sitt SKA-arbete. Hur skapar vi en röd tråd i vårt arbete? Hur får vi delarna att hänga samman? Och hur svårt behöver det egentligen vara?