Förskolepodden: Vi pratar förskola

"Vi pratar förskola" är en podcast om förskolan och vårt uppdrag som förskollärare. Vi diskuterar, reflekterar och träffar spännande gäster.
RSS Feed
Förskolepodden: Vi pratar förskola

All Episodes
Now displaying: 2017
Dec 17, 2017

Vi sammanfattar året som gått, vad vi lärt oss och hur det speglar sig i vårt dagliga arbete. Vi pratar om vikten av att sätta saker i ett sammanhang, göra dem till sina egna och förstå vad vi håller på med.

Dec 3, 2017

Vi är kvar i Malmö och har träffat Maria-Pia Gottberg som utvecklat Friendy, ett konkret verktyg för att arbeta med känslor, empati och impulskontroll. Vi pratar om hur vi i förskolan kan arbeta med känslor. Hur visar vi våra egna känslor och hur kan vi hjälpa barnen att sätta ord på sina?

Nov 12, 2017

Från myllret på SETTsyd! Vi träffar Stina Söderqvist som är doktor i neurovetenskap och forskar om hjärnans utveckling och lärande. Vi pratar om mindset, hur vårt tankesätt påverkar vårt lärande och hur vi som vuxna kan ta hjälp av aktuell hjärnforskning göra skillnad för barnens lärande och utveckling.

Oct 29, 2017

Vi har träffat Katinka Leo, utvecklingsledare i Vaxholms kommun för att prata om vårt uppdrag kring att leda och utveckla. Vi pratar om mod, ansvar och vikten av detaljer.

Oct 8, 2017

Vi träffar Erika Kyrk Seger och pratar om digitalitet i förskolan. Vad är digitalitet i förskolan? Hur sätter vi barnen i fokus? Vad behöver vi vuxna kunna? Hur blir det en naturlig del i vår verksamhet?

Sep 24, 2017

Martina Lundström introducerar oss för begreppet växelverkan. Ett sätt att bedriva undervisning i förskolan. Att leda och att följa. Hur syns läroplanen i våra miljöer? Hur blir barnen delaktiga på riktigt? Hur synliggör vi det i vår dokumentation? Hur fyller vi våra begrepp med gemensamt innehåll?

Sep 10, 2017

Vi träffar beteendevetaren, författaren, bloggaren och självkänsla-experten Petra Krantz Lindgren och pratar om självkänsla. Hur kan vi i förskolan stärka barns självkänsla? Hur jobbar vi med relationer och hur kan vi göra så alla har en plats i förskolan?

Aug 27, 2017

Förskolans läroplan skall revideras. Vi har träffat Magdalena Karlsson, undervisningsråd på Skolverket som arbetar med denna revidering. Lyssna på vad som skall förtydligas, av vem och hur detta skall göras.

Aug 13, 2017

Vi fortsätter diskutera undervisnings-begreppet, denna gång med senior profession Ingrid Pramling Samuelsson från Göteborgs Universitet. Vi kommer in på olika perspektiv, förskollärarens roll, relationer, likvärdighet och vikten av förskolan.

Jul 9, 2017

Vi pratar om hur och varför vi utvärderar. Om ansvar och om förutsättningar. Om semester och att komma tillbaka till hösten.

Jun 25, 2017

Vi fortsätter vår serie om undervisningsbegreppet. Denna gång har vi varit på utbildningsdepartimentet och träffat utbildningsminister Gustav Fridolin. Han lyfter förskolan som världens bästa, vi pratar om likvärdighet, kvalité och hur vi rustar barnen för framtiden.

Jun 11, 2017

Det första avsnittet i vår serie om undervisning i förskolan är här! Vi träffar skolinspektionens generaldirektör Helén Ängmo och pratar om undervisning utifrån rapporten som visade att vi behöver arbeta mer för att förankra begreppet i förskolan. Vad menas med undervisning i förskolan? Är det så svårt som vi tror? Hur gör vi förskolan likvärdig för alla barn?

May 28, 2017

Hur ger vi 1- och 2-åringarna den förskola de har rätt till? Vi har varit på Lärarfortbildnings konferens om "Förskolan yngsta barn" och träffat Lena Edlund som berättat om arbetet med de minsta.

May 7, 2017

Hur gör vi måltiderna i förskolan till mer än bara en rutinsituation? Vad låter vi maten ha för plats i vår verksamhet och hur skapar vi bra förutsättningar för barnen? Vi har träffat kocken Sandra på Tallgårdens förskola som berättar om deras arbete från närande till lärande måltider.

Apr 16, 2017

Vi pratar om vikten av förskola med Lotta Forsberg, områdeschef för förskolan i Västra Göteborg. Vad gör vi? Varför är förskolan viktig? Vad är kvalité?

Mar 26, 2017

Vi träffar Annelie Andreasson som driver företaget Wizard at Work. Vi pratar om att arbeta tillsammans, vikten av feedback och hur man tillsammans skapar en bra arbetsmiljö.

Mar 5, 2017

Vi har besökt två av förskolorna i enheten Troller i Kalmar för att tillsammans med torgetpedagog Christina Nilsson titta på deras torg. Vi mötte många dedikerade pedagoger och imponerades av deras organisation, arbetsglädje och fantastiska verksamhet.

Feb 12, 2017

Vi träffar Natalja från Ekocentrum i Göteborg och hon berättar om hur man kan arbeta med giftfri förskola.

Jan 22, 2017

Tredje och sista delen från SETT-syd i Malmö. Med oss på scen har vi fantastiska psykologen David Edfelt. Vi pratar om problemskapande beteenden och kopplar detta till Bo Hejlskov Elvéns tankar om ett lågaffektivt bemötande.