Förskolepodden: Vi pratar förskola

"Vi pratar förskola" är en podcast om förskolan och vårt uppdrag som förskollärare. Vi diskuterar, reflekterar och träffar spännande gäster.
RSS Feed
Förskolepodden: Vi pratar förskola

All Episodes
Now displaying: 2019
Dec 5, 2019

Vi träffar psykologen och organisationskonsulten Andreas Olsson och diskuterar psykosocial arbetsmiljö, vad som är farorna men också hur vi kan jobba både själva och tillsammans för att skapa bättre förutsättningar till god arbetsmiljö och hälsa.

Oct 31, 2019

Vi har träffat Ingegerd Tallberg Broman och Sven Persson, professorer i pedagogik vid Malmö Universitet för att prata om deras studie "Hög sjukfrånvaro och ökad psykisk ohälsa- om dilemman i förskollärares uppdrag. Det var en nedslående läsning men det inger också hopp om förändring. Vi pratar om tydlighet, samsyn, kontroll och ledarskap.

Oct 2, 2019

Hur kan vi få hjälp när det inte fungerar? Specialpedagog Helen Örtengren hjälper oss att tänka kring hur vi kan skapa hållbara strategier och göra vårt arbete lättare. Hur kan vi genom att skapa bättre förutsättningar för barnen ge oss själva bättre förutsättningar? Vad finns för redskap och strategier vi kan ta hjälp av?

Sep 5, 2019

Hur skapar vi en inspirerande lärmiljö på vår förskola? Vi har träffat Sara Krokström, förskollärare och utvecklingspedagog i Vaxholms kommun för att prata om detta viktiga arbete. Det blev ett samtal om tillgänglighet för barnen och om mod hos oss vuxna, där fokus ligger på möjligheter och på att ta tillvara på det vi har.

Jun 27, 2019

Det har blivit dags för semester och vi summerar året som gått. vi pratar om den reviderade läroplanen och framtidsspanar. Vi pratar om vikten av strategier, hur vi ska skapa hållbarhet i förskolan och hur vi ska hitta det hållbara huret.

Jun 6, 2019

Vad händer när FN:s barnkonvention blir lag under 2020? I suset och bruset från SETTmässan träffar vi Marie Spörndly för att prata om barnkonventionen och vad varje barn har rätt till. Det blir ett samtal om ansvar, ställningstagande och tydlighet.

May 2, 2019

Vi har träffat didaktikern och skolforskaren John Steinberg och pratat om professionsutveckling och ledarskap i förskolan. Vi pratar om hur vi kan främja den pedagogiska utvecklingen och  hur vi kan hjälpa varandra att lyckas och bli bättre ledare. Vi pratar om vikten att bli mer konkreta i våra samtal och lämna vadet och snarare fokusera på hur.

Apr 10, 2019

Vi har träffat Lena Nyholm, förskollärare, sjukgymnast och författare till boken "Nedstressad förskola" för att prata om vad vi behöver fokusera på för att få en lugnare, tryggare tillvaro i förskolan.

Mar 7, 2019

Vi har träffar sömnforskaren Christian Benedict och pratar om barn och sömn kopplat till förskolan. Varför är det viktigt med sömn? Hur ska vi i förskolan tänka kring små barn och sömn?

Feb 7, 2019

Vi träffar Ludwig Wikström, förskollärare och förskolechef för att prata om män i förskolan. Vi pratar om strategier, fördomar och vikten av att se människor. Och som alltid; vikten av kollegialt lärande och samarbete.